Σίγουρα ξέρεις τι είναι το SEO και η σπουδαιότητα του!
Αναφερόμαστε λοιπόν σε μεθόδους βελτιστοποίησης του περιεχομένου σας για τις μηχανές αναζήτησης.
Ο στόχος είναι να το βοηθήσετε να κατατάσσεται υψηλότερα από το περιεχόμενο από άλλους ιστότοπους που στοχεύουν τους ίδιους όρους αναζήτησης.
Σιγουρά το SEO είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως αναφέραμε και σχετικά στο άρθρο για τους 4 πυλώνες του SEO.
Εδώ θα εστιάσουμε σε ένα “μυστικό όπλο” το SEO copywriting .
Ένα από τα βασικά εργαλεία του SEO ιστοσελίδων είναι η κειμενογραφία, η συγγραφή ποιοτικών και πρωτότυπων κειμένων που περιλαμβάνουν σε καίρια σημεία τις επιλεγμένες για το SEO λέξεις-κλειδιά που ανέκαθεν αποτελούσε τον βασικότερο παράγοντα κατάταξης ιστοσελίδων στις μηχανές αναζήτησης.
Το SEO copywriting είναι κάτι περισσότερο από το να γεμίζεις ένα άρθρο γεμάτο στοχευμένες λέξεις-κλειδιά και φράσεις. Αφορά τη γραφή κειμένου τόσο για ανθρώπους και μηχανές αναζήτησης και όχι μόνο για το ένα ή το άλλο.
Αυτό σημαίνει να γράφετε περιεχόμενο που:
Πώς δημιουργείτε περιεχόμενο που πληροί αυτούς τους στόχους; Πώς επιτυγχάνετε τη σωστή ισορροπία στη δημιουργία περιεχομένου που κατατάσσεται καλά με την Google και πείθει τους ανθρώπους;
Αυτός είναι ο σκοπός του SEO copywriting.
Μπορείτε να το δοκιμάστε να κάνετε μόνοι σας , εάν δεν έχετε κάποιον έμπειρο συνεργάτη για αυτό ,ακολουθώντας αυτές τις οδηγίες και τις βέλτιστες πρακτικές.
Εάν πάλι χρειάζεσαι την μια έμπειρής ομάδας που θα σε βοηθήσει σε αυτό μην διαστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας!
Eνα βασικό χαρακτηριστικό του digital marketing είναι ότι απαιτεί γρήγορη λήψη αποφάσεων. Με τις συνεχώς εξελισσόμενες πλατφόρμες και κανάλια, πρέπει να διασφαλίσετε ότι είστε ενημερωμένοι για τις τάσεις της αγοράς και τις συμπεριφορές των καταναλωτών.
Η ανάλυση των προσπαθειών σας και η ιεράρχηση των σωστών δεδομένων απαιτεί εστίαση σε βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) που θα σας βοηθήσουν στην αξιολόγηση του κατά πόσον πληροίτε τους στόχους του marketing που έχετε θέσει, καθώς αντικατοπτρίζουν την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής σας.
Παρακολουθώντας και αναλύοντας συνεχώς τους KPIs, μπορείτε να λαμβάνετε αποφάσεις βάσει δεδομένων, να βελτιστοποιείτε τη στρατηγική σας και να επιτυγχάνετε πιο επιτυχημένα αποτελέσματα.
Ωστόσο κάθε κανάλι του digital marketing έχει διαφορετικά ΚPIs. O προσδιορισμός γύρω από το ποια είναι αυτά που πρέπει να ορίσει μια εταιρεία δεν είναι εύκολος. Κάθε εταιρεία μπορεί να προσδιορίσει τα KPIs που κρίνει ότι είναι πιο σχετικά με την επιχείρηση της με διάφορα κριτήρια όπως το είδος της επιχείρησης, τα μέσα που χρησιμοποιεί και τους στόχους της. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτή μπορεί να είναι μια διαδικασία δοκιμής και λάθους.
Παρακάτω παρουσιάζουμε τα βασικά KPIs του digital marketing που αφορούν στο σύνολο των καναλιών (sem, seo, email marketing, social media) αλλά και των βασικών στόχων που μπορεί να έχει μια εταιρεία
Αριθμός των ατόμων που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για ένα προϊόν ή υπηρεσία συμπληρώνοντας μια φόρμα και έχει προοπτική να γίνει πελάτης μας. Για παράδειγμα, ένα άτομο που έχει συμπληρώσει μια φόρμα επικοινωνίας στον ιστότοπό μας ή έχει εγγραφεί για μια δωρεάν δοκιμή και θεωρείται δυνητικός πελάτης.
CPL είναι το ποσό που πληρώνουμε για την απόκτηση μιας νέας φόρμας ενδιαφέροντος (Lead) από μια ενέργεια marketing που τρέξαμε. Ο υπολογισμός του βασίζεται στον τύπο:
CML= Κόστος Καμπάνιας /Συνολικός Αριθμός Lead
O δείκτης αυτός περιγράφει τον μέσο αριθμό μετατροπών ανά κλικ στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google (SERP) ή στο κλικ σε διαφημίσεις και εμφανίζεται ως ποσοστό. Τo ποσοστό μετατροπών υπολογίζεται λαμβάνοντας τον αριθμό των μετατροπών διαιρώντας τον με τον αριθμό των συνολικών κλικ/ενεργειών σε διαφήμιση που μπορούν να οδηγήσουν σε μια μετατροπή κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Έτσι για παράδειγμα εάν μια διαφήμιση είχε 1000 κλικ και αυτά οδήγησαν σε 100 μετατροπές τότε το conversion rate είναι 10% ( 100/1000) *100.
Mε αυτό τον όρο αναφερόμαστε στο συνολικό κέρδος που αναμένει μια επιχείρηση να κερδίσει από τον ίδιο -μοναδικό- πελάτη για όλο το βάθος χρόνου για το οποίο o πελάτης θα διατηρήσει τη σχέση του με την επιχείρηση. (Monique Danao, 2023).
Ο υπολογισμός του μπορεί να γίνει με διαφορετικούς τρόπους που είτε στηρίζονται σε ιστορικά στοιχεία του πελάτη με την επιχείρηση είτε σε προγνωστικά μοντέλα με χρήστη machine learning .
Ο υπολογισμός με προγνωστικά μοντέλα βοηθάει επιπλέον στο να εντοπίζουμε ποιοι πελάτες είναι πιο επικερδείς για την επιχείρηση, τα προϊόντα που φέρνουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και πως να αυξήσουμε την επαναληψιμότητα στις αγορές.
Από την άλλη ο υπολογισμός με ιστορικά στοιχεία είναι πιο απλοποιημένος καθώς χρησιμοποιεί δεδομένα του παρελθόντος για να προβλέψει την αξία ενός πελάτη στο μέλλον αλλά δεν εξετάζει εάν ο υπάρχων πελάτης θα συνεχίσει την σχέση του με την εταιρεία ή όχι. Επιπλέον ο προσδιορισμός της αξίας των πελατών υπολογίζεται με την μέση τιμή αγοράς.
Ένας πιο απλοποιημένος τρόπος υπολογισμού του στηρίζεται στον παρακάτω τύπο:
CLV=Μέση Αξία Αγορών Χ Μέσος Αριθμός Αγορών το χρόνο Χ Μέσος Ορός Διατήρησης Πελάτη.
Αυτό σημαίνει πως εάν η μέση αξία αγορών μας είναι 100€, ο Μ.Ο αγορών του πελάτη από εμάς τον χρόνο είναι 7 και ο Μ.Ο διατήρησης του είναι 3 χρόνια, τότε
CLV= 100 x 7 x 3 =2400€.
Ένας σημαντικός δείκτης απόδοσης στο digital marketing είναι το ROAS. Αναφέρεται στο ποσό των εσόδων που κερδίζονται για κάθε ευρώ που δαπανάται σε μια καμπάνια και δείχνει το κέρδος που επιτυγχάνεται για κάθε διαφημιστικό έξοδο.
Ο υπολογισμός του βασίζεται στον τύπο ROAS = ( Κέρδη από διαφημίσεις / κόστος διαφήμισης) * 100.
To ROI αναφέρεται στο καθαρό κέρδος που παράγεται από κάθε ενέργεια μάρκετινγκ σε σχέση με το κόστος της. Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
ROI= (Καθαρά κέρδη προϊόντος- έξοδα μάρκετινγκ) / μάρκετινγκ.
Ο δείκτης αυτός μετράει τη θέση της ιστοσελίδας μας στα αποτελέσματα αναζήτησης για ένα συγκεκριμένο ερώτημα αναζήτησης (keyword).
Αναφέρεται σε αριθμό συνδέσμων που οδηγούν στον ιστότοπό μας από άλλες ιστοσελίδες.
Μετράει τον αριθμό των συνδέσεων στον ιστότοπό μας από επισκέπτες που προσγειώνονται σε αυτόν κάνοντας κλικ σε αποτελέσματα οργανικής αναζήτησης.
Μια περίοδος σύνδεσης είναι μια χρονική περίοδος κατά την οποία ένας χρήστης αλληλοεπιδρά με έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή. Για παράδειγμα, ένας χρήστης μπαίνει στον ιστότοπό μας, ανοίγει μερικές σελίδες και φεύγει. Αυτό υπολογίζεται ως μία περίοδος σύνδεσης (session).
Το CPA μετρά το συνολικό κόστος μάρκετινγκ που απαιτείται για την απόκτηση ενός πελάτη που πληρώνει σε ένα συγκεκριμένο κανάλι (πχ. google campaign).
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
CPA= Συνολικό κόστος καμπάνιας / αριθμό πελατών που έφερε η καμπάνια
Είναι το κόστος που πληρώνει κάθε διαφημιζόμενος για κάθε 1.000 εμφανίσεις (impressions) που λαμβάνουν οι διαφημίσεις του. Οι εμφανίσεις αναφέρονται στο πόσες φορές μια διαφήμιση εμφανίζεται στους χρήστες.
Ο αριθμός των ατόμων που έχουν δεχτεί να λαμβάνουν email μας.
Είναι το ποσοστό των παραληπτών που ανοίγουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό των email που αποστέλλονται.
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
Open Rate= αριθμός ατόμων που άνοιξαν το email / αριθμός ατόμων που έλαβαν το email.
Το CTR είναι ο αριθμός των κλικ που λαμβάνει η διαφήμιση μας διαιρεμένος με τον αριθμό των φορών που εμφανίζεται η διαφήμιση. Στην περίπτωση των email αναφέρεται στην αναλογία των χρηστών που κάνουν κλικ σε έναν συγκεκριμένο σύνδεσμο στο email προς τον αριθμό των συνολικών παραληπτών που έχουν ανοίξει το email.
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
CTR= σύνολο κλικς / αριθμό εμφανίσεων.
Μετράει τον συνολικό αριθμό των ατόμων που ακολουθούν τα προφίλ μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε διαφορετικές πλατφόρμες.
Είναι ένας αριθμός που αναφέρεται στο ποσοστό των ατόμων που τους άρεσε, σχολίασαν, μοιράστηκαν ή αποθήκευσαν το περιεχόμενό μας στα social media σε σχέση με τον αριθμό των ακολούθων μας. Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
Average Engagement Rate= [(Συνολικό engagement/σύνολο δημοσιεύσεων)/συνολικός αριθμός ακολουθών] Χ 100.
Η χρήση των κατάλληλων KPI είναι καθορισμός παράγοντας της σωστής παρακολούθησης των καμπανιών σας και της digital στρατηγικής της εταιρίας σας.
Με την επιλογή και παρακολούθηση των σωστών KPI, θα μπορείτε αν έχετε πολύτιμές πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα της στρατηγική σας, να εντοπίζετε σημεία που χρειάζονται βελτίωση αλλά και να παίρνεται αποφάσεις που θα βασίζονται σε δεδομένα.
Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πώς μπορούμε να σας βοηθήσουμε στον καθορισμό και την παρακολούθηση των σωστών KPI που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της επιχείρηση σας.
Η μέτρηση της απόδοσης των ενεργειών του marketing αποτελούσε πάντα βασικό συστατικό μιας επιτυχημένης στρατηγικής marketing.
Τα KPIs (Key Performance Indicators) λοιπόν έρχονται για να μας βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι δείκτες αποτελεσματικότητας (K.P.I) λειτουργούν ως πυξίδα, βοηθώντας μια εταιρεία να καταλάβει εάν κατανέμει τους πόρους στο σωστό σημείο και αν γενικότερα ακολουθεί τον σωστό δρόμο προς τους στρατηγικούς στόχους της.
Η σωστή κατανόηση και ο διαχωρισμός των KPI ανά κανάλι είναι θεμελιώδης για την επιτυχημένη παρακολούθηση της απόδοσης των Digital Marketing στρατηγικών. Καθώς το ψηφιακό μάρκετινγκ εκτείνεται σε πολλά κανάλια όπως το email marketing, τα social media, το SEM (Search Engine Marketing) και άλλα, κάθε ένα απαιτεί συγκεκριμένους δείκτες που ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες του μέσου.
Ο διαχωρισμός τους αλλά και η περιγραφή τους είναι μια πολύπλοκή διαδικασία καθώς υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στο τι θέλουμε να αξιολογήσουμε και τον τρόπο με τον οποίο το κάνουμε.
Το πρώτο βήμα προς τον καθορισμό των KPI , είναι να μπορέσουμε να τα διαχωρίσουμε.
Οι 2 βασικές κατηγορίες εδώ είναι οι παρακάτω
Ο διαχωρισμός αυτό αφορά τόσο το βάθος χρόνου που αναλύουμε ή μελετάμε ένα KPI για την βελτιστοποίηση του όσο και το επίπεδο των ομάδων (management team) που βλέπει και διαχειρίζεται τα KPIs.
Τα strategic αναφέρονται σε μακροχρόνιους στόχους που συνδέονται πιο στενά με την στρατηγική και τους στόχους της εταιρείας και αναφέρονται κυρίως σε ανώτερα στελέχη και επίπεδα διοίκησης ενώ αντίστοιχα τα operational αναφέρονται σε πιο βραχυπροθέσμους στόχους που αφορούν κυρίως στόχους που πρέπει να υλοποιούνται σε καθημερινό /εβδομαδιαίο επίπεδο και αφορούν κυρίως σε στελέχη μεσαίας και κατώτερης ιεραρχικής διαβάθμισης. Έτσι για παράδειγμα ένα strategic ΚPI μπορεί να είναι το ROAS ενώ operational το CTR.
Ο επόμενος τρόπος που μπορούν να διαχωριστούν τα KPIs αφορά το είδος του μέσου το οποίο χρησιμοποιεί η εταιρεία για να προσεγγίσει το κοινό.
Τα μέσα που είναι διαθέσιμα στον ψηφιακό χώρο μπορούν να χωριστούν όπως παρακάτω:
Τα πληρωμένα αναφέρονται στα μέσα που χρησιμοποιούμε για διαφήμιση με πληρωμή, όπως πληρωμένη προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καμπάνιες στην Google κόκ.
Ως ιδιόκτητα αναφερόμαστε στα μέσα που ανήκουν και διαχειρίζεται η ίδια η εταιρία, όπως η ιστοσελίδα της, ένα blog ή το κανάλι της στο YouTube και αποτελούν ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας.
Τα κερδισμένα μέσα είναι αυτά που αναφέρονται στη θετική υποστήριξη και απήχηση που λαμβάνει μια επιχείρηση από τρίτους χωρίς να έχει πληρώσει. Σε αυτή την κατηγορία το περιεχόμενο δημιουργείται από απλούς χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αναφορές στην επωνυμίας της εταιρίας, τα reviews και τα backlinks (συνδέσμους επιστροφής).
H τελευταία κατηγορία που είναι τα κοινόχρηστα (shared media) αφορά την προβολή που κερδίζει μια επιχείρηση από ενέργειες χρηστών πάνω σε περιεχόμενο που παράγει αυτή. Ως τέτοιο παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε τις κοινοποιήσεις μια δημοσίευσης στο Facebook, τα σχόλια και τα re-Tweets. Η διαφορά ανάμεσα στα earned και shared media είναι ότι στην πρώτη περίπτωση η εταιρεία δεν έχει καμία επιρροή ή έλεγχο στο κανάλι και την παραγωγή του περιεχομένου ενώ στην δεύτερη έχει. Έτσι στην περίπτωση ενός review ή ενός post που κάνει ένας χρήστης η εταιρεία δεν μπορεί να το επηρεάσει ούτε να ελέγξει το bacκlink που λαμβάνει από ένα forum χρηστών.
Το Digital Marketing αφορά και εφαρμόζεται σε πολλά και διαφορετικά μέσα της ψηφιακής επικοινωνίας με τον πελάτη όπως Email Marketing, Social Media Marketing, SEM. Κάθε ένα κανάλι έχει διαφορετικά KPIs, τα οποία εστιάζουν και παρακολουθούν την απόδοση του συγκεκριμένου καναλιού.
Όπως γίνεται αντιληπτό ισχύουν διαφορετικά κριτήρια αξιολόγησης των ενεργειών κάθε μέσου τα οποία σε κάθε περίπτωση επικεντρώνονται σε ενέργειες που έχουν αξία για το μέσο αυτό. Έτσι για παράδειγμα για το email marketing μας ενδιαφέρει να ξέρουμε και να παρακολουθούμε τον αριθμό των παραληπτών που διάβασαν το email (Οpen Rate), αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι κάτι που μπορούμε να μετράμε και σε μια καμπάνια των social media.
Τα κυριότερα είναι:
Έχοντας καταλάβει πλέον έχουμε διαφορετικά KPIs που πρέπει να ορίσουμε ανάλογα το κανάλι, τους στόχους και το μέσο, θα μιλήσουμε στην συνέχεια με ποια κριτήρια επιλέγουμε τα ΚPIs και ποια είναι τα ποια σημαντικά για το digital marketing.
Όσοι ασχολούνται με το Digital Marketing, καθημερινά ασχολούνται με μετρήσεις, παρακολουθούν τις καμπάνιες τους και… κυνηγάνε τα αποτελέσματα.
Αρκετές φορές όμως συγχέονται δύο φραστικές εννοείς στο μυαλό μας. Αυτές των KPIs και των Metrics.
Για αυτό ας ξεκινήσουμε από τα βασικά… και ας δούμε τι είναι το καθένα!
Ως KPIs (Key Performance Indicators) ορίζουμε ποσοτικοποιημένες και στρατηγικές μετρήσεις που μετρούν τους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας ενός οργανισμού. Tα KPIs όμως δεν πρέπει να ταυτίζονται με τα Metrics.
Ως Metrics ορίζουμε ένα σύστημα μέτρησης που ποσοτικοποιεί μια τάση, δυναμική ή χαρακτηριστικό.
Συνεπώς είναι μονάδες με τις οποίες μετράμε δεδομένα. Ως Metric μπορούμε να ορίσουμε για παράδειγμα τα clicks μιας καμπάνιας, τις εμφανίσεις μια διαφήμισης ή των αριθμό επισκεπτών ενός site. Από την άλλη το KPI αποτελεί ουσιαστικά μια μέτρηση που αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία εκτελεί τους στόχους της και το στρατηγικό της όραμα.
Παρόλο που τόσο τα KPIs όσο και τα metrics είναι είδη μετρήσεων, δεν πρέπει όλα τα Metrics να ταξινομούνται ως KPIs. Τα Metrics είναι οι μετρήσεις βάσει των οποίων παρακολουθούνται και διαχειρίζονται τα KPIs. Ποια Metrics είναι KPIs και ποια είναι απλώς μετρήσεις ή δείκτες αποτελεσμάτων, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των ειδικών και μπορεί μερικές φορές να είναι πολύ δύσκολο να γίνει διάκριση μεταξύ τους. Ο βασικός τρόπος διαχωρισμού τους είναι πως τα KPIs είναι στρατηγικοί δείκτες, ενώ τα metrics είναι συνήθως τακτικές και λειτουργικές μετρήσεις.
Και φυσικά αυτό που πρέπει να σκεφτούμε είναι με ποια κριτήρια επιλέγουμε τα KPIs σε κάθε περίπτωση.